zondag 19 september 2010

SCHILDERIJ L&B THE MAKING OF

Hier zie je hoe het schilderij voor Leentje vanaf de eerste stap gemaakt is!
(Je kunt steeds op de afbeeldingen klikken voor een grotere versie!)

1) Dit is de foto die ik gebruik als uitgangspunt:


2) Ik maak een schets in Photoshop.
Eerst zet ik de foto in zwart/wit, daarna gooi ik er filters overheen (om het beeld iets te stileren). Daarna bekijk ik hoe het eruitziet als het schilderij verbreed wordt.
Zoals je ziet is de nek van Bryan te lang, maar dat gedeelte is dus bijgetekend. Dit is een snelle schets!


3) Ik plaats een raster over de foto. Het zelfde raster teken ik op het doek, maar dan groter. Zo kan ik een goede kopie van de foto natekenen op het doek!


4) Hier zie je de drie geprinte afbeeldingen die ik gebruik bij het natekenen en daarna schilderen:


5) Oké! Het tekenen is begonnen:


6) Hier zie je dat de tekening verdergaat op de andere twee doeken. Dit heb ik met Photoshop al helemaal voorbereid.

(Haha, een alien met laserogen achter het schilderij : P)

7) De eerste laag verf! Ik begin met het mengen van doorschijnende witte verf met zwart. De hele tube wit gaat op!!! Van deze laag is later niets meer te zien, omdat ik iets ontdek over de twee soorten witte verf (zie punt 8).


8) Ik merk dat de "kleur" grijs gemaakt uit dekkend wit anders is dan de "kleur grijs" gemaakt uit doorschijnende wit : - O
Eerstgenoemde is iets meer blauwachtig en de tweede is iets meer bruinachtig. Weer iets geleerd dus! Ik koos voor de dekkende wit. Ook om de potloodlijnen te kunnen verbergen.

(Hello ziggy!)

9) Alles is nu geschilderd, maar ik ben niet tevreden! Leen lijkt niet, Bryan lijkt niet en de achtergrond is te schreeuwerig en schetserig, niet L&B's stijl dacht ik !!!


10) Met veel concentratie krijg ik het hoofd van Bryan goed!


11) En de volgende stap is Leens hoofd. Ook even grote concentratie...
En het is gelukt! Dit is echt het belangrijkste van alles, dat ze beiden lijken. En dit is ook het moeilijkste, daarvoor heb ik echt even zitten stressen : P


12) De achtergrond was eerst licht (zie stap 9), maar ik kies toch voor donker. Achter de hoofden laat ik het licht. Ik wil de horizon (zee) er wel op hebben!


13) De randen schilderen doe ik als laatste, meer werk dan ik dacht van te voren!


14) Eindresultaat van het middelste schilderij:


15) En het volledige eindresultaat: