dinsdag 11 januari 2011

APPELBOLLEN MAKEN ♥

appelbolletjes col
Illustratie: MTWVDB (Marijke van den Berg)


















Voor oudjaarsavond probeerde ik een recept uit van mijnreceptenboek.nl
Het was een recept voor gevulde appelbollen in bladerdeeg.
Het was heel goed gelukt!

Je hebt nodig (volgens de site):
6 plakjes bladerdeeg (Ik had meer nodig)
6 kleine handappels (Ik nam lekker grote appels) (1)
4 eetlepels rozijnen (Voor de liefhebber, want ik lust geen gare (want dat worden ze na het bakken) rozijnen. Je kunt ook amandelen of andere noten gebruiken. Ik gebruikte amandelen in plaats van en samen met de rozijnen, want ik maakte twee versies!)
(2 en 3)
1 theelepel citroensap (Volgens mij had ik dat ook weg kunnen laten) (4)
0,5 theelepel kaneel (Je kunt hier ook meer van gebruiken, want dit is erg weinig (dit is genoeg voor een lichte kaneelsmaak) (5)
2 eieren (Ik had er maar 1 nodig! En mijn appelbollen waren enorm door die grote appels, dus dat zegt wat) (6)
4,5 eetlepel basterdsuiker (Ik gebruikte donkerbruin) (7)
1 eetlepel bloem (Dacht dat het niet nodig was, maar is ech
t nodig tegen plakkerig beslag)

Verder zie je het volgende op de foto:
Bakjes waarin ik het mengsel voor in de appel maak (A)
Bakpapier (B)
Appelboor is onmisbaar voor dit recept (C)
Ik had geen deegroller, dus een wijnfles erbij gepakt ^^ (D)
Een beker om het eitje te klutsen (E)
Het recept en toevallig stond er ook een recept op de verpakking van de bladerdeeg voor appelbollen! (F)

En hoe maak je zoiets???


Je gaat als volgt ter werk (zie daarvoor ook het recept op mijnreceptenboek.nl):



Verwarm de over voor op 200 graden C. of op gasovenstand 4. Verspreid de plakjes bladerdeeg over het aanrecht en laat ze in ongeveer 5 minuten ontdooien. Schil de appel en haal met de appelboor de klokhuizen eruit (niet alleen de klokhuizen, maar ietjes groter want er moet iets in komen). Schep de rozijnen, citroensap, kaneel en 1/2 eetlepel basterdsuiker door elkaar. Strooi wat bloem op het aanrecht. Rol met de deegroller de plakjes bladerdeeg iets groter. Zet de appels in het midden van de plakjes. Vul het gat van de appels met het rozijnenmengsel. Smeer met een kwast wat water op de randen van het bladerdeel. Vouw de punten naar elkaar toe en plak ze boven elke appel aan elkaar vast. Smeer het deeg in met wat geklopt ei en strooi 1 eetlepel basterdsuiker op de appels. Leg het bakpapier op de bakplaat en zet de appels erop. 

KLIK OP DE VOLGENDE LINK VOOR AL MIJN RECEPTEN

5 opmerkingen:

  1. Haha Marijkie bij het eerste plaatje dacht ik nou alsje ze zo maakt dan slaat tik even over maar glukkig was het serieus. Dus je zat al vroeg aan de Appelbollen vanmorgen en pffffff eerst nog even een fles wijn opzuipen op de nuchtere maag ;-? Misschien stom van mij om te zeggen maar het kan de volgende keer ook met een volle fles wijnhoor dus dan hoeffie niet dat niet eerst weg te werken buuuurppp.
    Moet zeggen dat tut er lekker uit ziet tut yamyam en eentje met (gare ;-) rozijnen voor de Alfred groetjes daaro an effrieboddie WW.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. LEKKKKKKAAAA!!!!!!! ga ik ook keertje maken marijkieeeeee!!!!!!

    XxXXXXXXX lenepeno

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hee Weewee, ik had het vorige week al op hoor, ik had ze met oudjaarsavond en de dagen erna, want dat krijg je natuurlijk niet in één keer op met zijn tweetjes, vandaar ook dat koekblik op de foto, om ze mee te nemen naar Apeldoorn : D
    En Lena, nu weet je hoe je ze moet maken, echt super makkelijk en leuk om te doen !!!
    Zit er al aan te denken om ook een keer muffins te maken en daar ook over te bloggen YAY
    Maar het leukste vind ik het om overal tekeniks bij te maken : D : D : D

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh er moet staan tekeningks (en ik weet ook wel dat het EIGENLIJK tekeningen hoort te zijn : P)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yeah EmTheeWee ;-))) tekeninks is goed hoor want zo zeg jut toch ook dus gwoon un letterke vergeetn maar dat is wel leesbaar hoor. Maar wel leuke illustratie bij de rezeptun dus maar aant werk met een kookboek met jow teekunningks dan grtzssWW.

    BeantwoordenVerwijderen

♡♡♡♡♡♡♡