dinsdag 14 december 2010

BELEGEN WOORDEN

Wat ik een hele leuke site vind is de site van het ...

Neerlandsch Genootschap
ter bevordering van het
Belegen Woord


(klik hier om de site te checken)

Ik heb zelf al drie leuke ouderwetse woorden gevonden!



beuren
Mijn moeder heeft het altijd over geld beuren als er weer een loon ontvangen is.
Doet me denken aan de man bij het draaiorgel die om geld zit te klepperen. Dat hij aan het beuren is : P Al is dat natuurlijk niet de juiste betekenis, maar het zou goed passen : D
Hieronder mijn eerste inzending in de lijst met woorden, het is een jong belegen woord.


tierig
Een collega hoorde ik tierig zeggen. Dat iemand aardig tierig is. Ik zie het dan voor me dat iemand elastisch opgewekt is : D
Supergrappig woord!
De zon zou ook tierig kunnen zijn (energiek en sprankelend).
Dit woord was helaas al door iemand anders opgegeven voor de site, als ook het woord sujet (= onguur persoon) waar een andere collega mij voor tipte!

woei
En dan de verleden tijd van waaien. De meeste mensen zeggen gewoon waaide, maar woei begint al een beetje te verdwijnen, ik hoor dat niemand meer zeggen....
Het is wel iets voor een oubollig sinterklaas- of kerstlied ...
Omy... dit woord is om niet helemaal duidelijke redenen (ik vermoed niet genoeg belegen) niet op de site gezet, jammer!!!
Lees vooral het grappige mailtje die ik daarom kreeg:

Weledelbeminde taalgenoot,

Ontroerd zijn wij. Neen, ten diepste geraakt zijn wij tot in de krochten van onze talige zielen met uw welgemeende wens om door noeste arbeid een belegen bijdrage te leveren aan de door het genootschap zo gekoesterde lijst.

Edoch, de ballotagecommissie heeft uw bijdrage ter aarde moeten bestellen.
Zonder u te willen beschimpen of anderszins te affronteren klonk er subiet een welgemeend "Neen".
Uw bijdrage kan zich niet scharen onder de noemer 'belegen', prijkt reeds op onze onvolprezen lijst, of heeft om andere - onszelve ook duistere - en uiterst subjectieve redenen geen genade gevonden bij het genootschap.

Wij bidden u dienaangaande geen wrok te koesteren en met opgeheven hoofd en rasse schreden niet aflatend uw schone werken voort te zetten. Wis en drie! Een hernieuwde poging zal ons zeker welgevallig zijn.

Wij groeten u met gevoelens van belegen hoogachting,

Victor Frederik

Namens het Neerlandsch Genootschap ter bevordering van het Belegen Woord
www.belegenwoorden.nl


Ik zal alert blijven op grappige oubollige en ouderwetse woorden!

miekie
Illustratie: Marijke van den Berg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

♡♡♡♡♡♡♡