zaterdag 15 juni 2013

IJSLAND





!!! 8 dagen IJsland Het was SUPER !!!
Nog voor ik IJsland uit was miste ik het land al ...

Ik heb veel foto's gemaakt want ik keek mijn ogen uit !!!

Helaas stond de camera van mijn telefoon de helft van de tijd weer eens op de pixelstand, iets wat ik nooit door heb en wat superzonde is...
Maar gelukkig heeft Alfred toch ook heel wat mooie foto's gemaakt die ik kan gebruiken : D

Omdat het teveel foto´s zijn om hier te plaatsen, heb ik ze in een online fotoalbum gezet!
Dus deze vind je hier:

http://www.mijnalbum.nl/Album=HGAVOVDA



Hieronder zie je ook een diashow van al die foto's:

 

En oké, oké!
Hier een deel van de foto's, 
want ik wil er toch wel wat bij schrijven hé...

Tijdens de reis hield ik een logboek bij, 
die kan ik nu mooi copy-paste-en dan hee.

Oja ... ik zal de videos er ook bij zetten : D
Dat zijn alleen maar natuurdingen, 
dus als je dat saai vind, sla maar over hehe XOXO

ZONDAG
Dag 01 /// Reykjavik /// rondje stad met auto en gids /// met groep eten bij een tapas bar en  wandeling langs haven



tja daar heb ik niet veel foto's van
van dag 1


MAANDAG
Dag 02 /// Thingvellir (de rotsmuur en houten wegje en waterfalls) /// bezoek aan Geysir /// wandeling langs grote rivier en Gullfoss (grote waterval) /// olie en water rivier & krater (Kerid) & waterval (Faxi) /// italiaans eten met groep

  
een scheur in de grond
 dit vond ik zo grappig
hoe komt dat steentje daar nou
ik wil met alles op de foto
 dit was gek
over dit wegje heb ik gedroomd
maanden misschien jaren geleden
ik weet het zeker
groepsfoto van mij, alfred, rotsje 1 t/m 1000 en waterval
hee daar loopt ook nog iemand : P
een filmpje van de waterval
 met deze bus reden we door ijsland
we waren met 9 man en een gids
de gids sprak engels maar was een ijslander
 woaaa een gijser
 elke 10 minuten ofzo kwam de gijser omhoog
zo stond ik eens tien minuten te wachten voor een filmpje
maar het duurde veel langer nog en ik gaf het op
wel heb ik een filmpje van een borreld gat...
 dit zijn de leuke foto's
 dat vind ons alfi ook niet
we liepen langs een rivier
het was heel hoog
ik vond dat best eng
 dit is dus de waterval gullfoss
 klik eens een paar foto's op groter en zie hoe mooi
de volgende stop was een krater
met water erin
daar worden wel eens concerten gehouden
ook een keer door björk
ik kocht deze ketting
hij was veel te duur omdat ik me vergiste met omrekenen
ik was er naar van
nu ben ik heel blij !!!!!!!!! dat ik hem heb



DINSDAG
Dag 03 /// Skogarfoss (trap waterval) /// gletsjer oreo mountain  /// ruige strandje /// hotel afgelegen /// luxe buffet


 we kregen een half uur voor deze waterval
naar boven klimmen bedoel ik !!!
niemand wilde dat alleen alfred en ik : D
 maar het was wel zwaar
ik dacht niet dat ik het ging halen
ik gaf bijna op na 3/4 van de tocht naar boven
 maar het is toch gelukt!
met puddingbenen ben ik de trap weer naar beneden gestrompeld
het was het waard!
 alfred en zijn klim schoenen
we moesten ook een ijswapen mee
overal waren diepe kieren
gelukkig ook wat vlakke stukken
de opzetstukken voor je schoenen hebben allemaal punten
zo kan je minder snel van de bergen afglijden
alfred en ik in onze zeer coole outfit!
ik ben 1 keer echt heel bang geweest
voor mijn neus verloor iemand bijna zijn evenwicht
vlak naast een heeel diepe afgrond
want hij ging een beetje van het padje af...
ik was zoooooooooooo bang : (
maar ja
het was wel mooi enzo
ik had bedacht dat dit de oreo-mountains zijn
zo bedacht ik ook een variatie op het recept
dat ik nog maar pas geleden heb ontdekt:
rocky road
mijn variatie ga ik noemen:
ijslandse oreo-mountain cake
na de klim gingen we koffie drinken in een blokhut
we mochten alleen naar de wc als we wat kochten
maar ik had toch super zin in koffie jaaaaa : D
altijd wel eigenlijk
we gingen naar een strand
met heeeeel vreemde rotsen!
en ik begon met mijn stenen verzameling
de vreemde rotsen met de normale alfi ervoor hehe

deze twee krabjes zijn samen gestorven...
alfred vond dat onzin
dat het gewoon toevallig naast elkaar ligt
een film van de zee !!!



WOENSDAG
Dag 04 /// waterval & asvlakte & grafittibrug  & stukke brug /// bergwandeling Skaftafell NP /// ijsbergenmeer Jökulsárlón /// oreobeach /// ijsblokmeer 2 & kerkje & schaapjes & weide+gletsjer /// zalm en als toetje pancake



ik begin direct met een film van de waterval

 deze waterval
 de asvlakte
enorme vlaktes met alleen maar vulkaan-as

daar heb je weer zon gletsjer
waar mensen over heen willen klimmen
 mooie grafitti-brug!
het was trouwens een hele mooie dag!
 ik ontdekte het nummerbord van onze bus
YO 323
haha
 een stukke brug
waar onze gids opklom
 het was tijd voor onze bergwandeling
hier kunnen we onze vlinders op prikken als we terugzijn
 soms is alfred mij en mijn telefoon/fototoestel zat...
alweer een waterval?
 alweer een mooi uitzicht?
dit is weer de asvlakte op de achtergrond
 ik vang even wat waterval in mijn handje YAY
ik til alfi even omhoog
we gaan de waterval van dichtbij bekijken

dit is de waterval
ik weet nog wel het verschil
tussen alle watervallen
 en weer omhoog de bergen in
(of waren het heuvels?)
 bergen, sneeuw en ijs in de verte
 alfi vraagt zich af waar ik blijf
(stenen zoeken en plantjes bekijken)
 we kwamen bij deze gekke huisjes
 sommige mensen uit de groep gingen naar binnen
maar ik durfde niet
(dat is toch iemands huis)
 je kunt zo ver kijken...
mooi vond ik het
BOATTRIP!!!
 we gingen een meer op met allemaal ijsblox
 woaaah dat was gaaf
de scheepsknaap zei dat je maar een klein stukje ziet van de ijsblokken
de rest zit onder water
 de ijsblokken zijn honderden jaren oud
(toch?)
whatever
het is gaaf!

weer een film, hij is een beetje lang
deze is de moeite waard, er komt een zeehond in voor
...
oh... ik vergis me het is andersom, 
dit is de lange film en in de vorige zit een zeehond
 zeeknaap hakt een ijsblok aan stukken
dat mogen we proeven want het is duizenden jaren oud
onze gids (hij heet trausti) had een fles wiskey zodat we dat konden combineren met de ijsblokjes
je zag de rest van de mensen aan boort jaloers naar ons kijken
ik drink dat normaal nooit eigenlijk
 zo ziet zo'n boot er dus uit
 nog even een foto van het ijsblokmeer
en van alfred
 ik pak even een ijsblok op hoor
 daarna...
 ontdekte ik oreo-beach !!!
 ijsblokken overal op het strand
in alle vormen en maten 
 ik zag dit hartje
zo mooi !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 daarna had ik de vleugels van een engel gevonden
op een stuk strand waar haast niemand kwam
maar alfred geloofde dat niet
hij zei dat het van een vogel was
 die is van zijn vleugels af gevreten...
alsof de vogel de lolly is en de vleugels de lollystok...
ze stonden te vergaderen
ik vroeg me af waarover dan
 maar het ging over een zeehond
die vlek in de verte?
ze had een heel dik oog, heel zielig : (
 dit was alweer een stuk later
want we kwamen langs NOG een ijsblokmeer
 als je deze even aanklikt
en dus vergroot
zie je HOE mooi
lalala ik wilde ook even op de foto
 weer wat verder op onze tocht
kwamen we langs dit kerkje
ik weet het achtergrond verhaal ervan ook niet meer
misschien weet alfred het nog
 mooi!
 de hele dag hadden we mooi weer
gelukkig hadden we bijna geen regen
want 2 van de 3 dagen regent het in ijsland...
dus deze vakantie was veel geluk : )
het ijslandse geld
maakt door de bedragen
dat je je heel rijk voelt
 op alle munten staan zeebeesten : D



DONDERDAG
Dag 05 /// paardjes & boerderij /// Fjardrargljufur kloof /// lavaveld /// strandje /// rotskust /// rockrivier /// achter waterval /// naar Reykjavik /// italiaanse hamburger ❤



onze hotel was echt heel luxe!
al zie je dat aan deze foto niet af
's morgens begonnen we met de paardjes
IK KRIJG HET LETTERTYPE NIET MEER GOED !

natuurlijk moest ik ermee op de foto
ik moest ook met de schuur op de foto
EN DAN NU >>> de kloof ...
 eigenlijk vond ik het wel een beetje eng
 maar ik heb volgens mij geen hoogtevrees
ben gewoon bang dat anderen naar beneden kukelen
van een bepaalde iemand dat HEEL jammer vinden
 hier begon het trouwens met regenen
we waren de afgelopen dagen al een paar keer 
over grote vlaktes gereden met enorme groene lavavelden
oude lava en daarover groeide mos en dat kilometers lang
heel bijzonder
EINDELIJK stopten we om foto´s te maken 
en ik maakte bovenstaande film
(zet geluid uit, want de wind doet chipszakken na)
kan ik eindelijk de groezelige foto´s
vanuit de auto gemaakt weghalen
 dit beeld
ik vond het wel mooi
een filmpje van de zee
 ik wil deze voor mijn verzameling
waaaaaaaa twee puffins !!!
(ik zeg het nog maar eens: klik voor groter)
 en deze dan
deze heeft gras voor zijn nestje
lief lief lief
 daar verderop
daar zijn twee nederlanders 40 meter naar beneden gestort
het was ook in het nieuws
edit:
nog een linkje
 busje in en busje uit
we gingen langs een beek met rotsen
dan moest je soms als een echte indiana jones
een wegje zoeken over de stenen in de wildkolkende rivier
gelukkig hielp trausti onze gids een handje
een foto van het echtpaar
want zo noemden ze ons
zij waren zelf allemaal s1ngle
filmpje van de kabbelende beek
 toch blijven dit leuke acties bij het maken van foto´s
maar alfred is meer van het echte werk
filmpje van de waterval, deze waterval was gigantisch
en je kan er achterlangs lopen !!!
alfred achter de waterval
een waterval is eigenlijk gewoon een dikke regenbui...

van deze video kun je een beetje misselijk worden
gek eigenlijk
ik film alleen maar tegen de stroming in en dan heb je dat effect 
 savonds nam ik een italiaanse hamburger
it was gooooooood
dit is mijn sieraden-stash tijdens mijn vakantie
hm gek dat blinky thuis blijft en octy wel mee mag

 
VRIJDAG
Dag 06 /// boottocht wales kijken /// toren beklimmen en Reykjavik verkennen /// hamburger (alweer) en cheesecake met groep
 

vrijdagochtend
walvissenjacht
 
 ik heb er een film van
maar verwacht geen free willy of een dikke reuzewalvis
hm ik heb de film zelf veel groter
dan zie je tenminste nog wat
 
alleen maar stukken rug en vinnen
toch was ik heel blij, het was supermooi weer en het was toch ook spannend
dat er elk moment een dikke walvis tevoorschijn kan komen
dit vond ik de mooiste boot
klik maar op de foto voor een grotere versie
en zie hoe mooi
hartje voor de verzameling !!!
ik prik de kerk hoe heet die kerk ook alweer
hallgrimskerk? oh dat wist ik eigenlijk niet
hier zie je mij een van mijn beroemde foto's maken
daar heb ik zelf het meeste lol om
binnenin die kerk 
 en uitzicht vanuit de kerk

dit was onderdeel van een kunstwerk in de winkelstraten van reykjavik

puffin souvenir anyone?
 deze twee dikke dukkies hingen steeds rond bij een snackkraam
ze waren echt zo lief
ik vind alle dieren lief
 happy waterkraan is happy
 twee boots
ik MOEST op de foto met deze twee zeelieden
en kijk eens hoe ze reclame maken
elke folder met zon dikke walvis
en ik zag alleen maar een vin van een kleiner type walvis
(is OOK een walvis jaja)
we ontdekten het happy hour !!!
al op dag 1 had onze gids het daar uitgebreid over
maar ik dacht: het zal wel
maar wat blijkt, drank is minimaal 2x zo duur als in nederland!
10 euro voor een klein glaasje wijn?
dan toch maar pepsi max bij het eten (ook lekker)
bij het happy hour kregen we 50% korting
dus wij lekker proosten in onze hotelkamer voor het eten nog
(happy hour in ons hotel was van 17:00 tot 19:00)
YAY lang leve happy hour !!!
 op aanraden van mijn reisgenootjes nam ik deze cheesecake
zij hadden hem 's middags al gehad
ze keken jaloers naar mijn bord
maar 's avonds werd ik een beetje misselijk
cheesecake was toch teveel van het goede
na hamburgers en patat...


 
ZATERDAG
Dag 07 /// musea en Reykjavik verkennen /// eten met Alfi <3 br=""> 


kijk hij lacht met me mee
ik zit op een bankje met een stenen man
handig voor zwerves die zich alleen voelen
vandaag gaan we musea bezoeken en reykjavik onveilig maken met zijn tweetjes
 in het national museum of iceland was dit bekende beeldje van thor!
 en in een ander museum was het niet veel soeps
behalve de kunstwerken van erró
dat vond ik zelf namelijk super
alfred vond het maar zo zo

marilyn was ook onderdeel van een kunstwerk (dit is dus een fragment)
 we kwamen toevallig langs de fleemarket van reykjavik
en namen een kijkje
daar was alles nog best duur voor een rommelmarkt
dit steegje zagen we al drie keer in het voorbij gaan
het is niet erg uitnodigend, toch trekt het aan...

 alfred kocht boeken die hij al heel lang wilde
de boeken zijn niet goedkoop
maar het in de ijslandse boekwinkel kopen
is een stukje minder rib uit je lijf dan online bestellen

 lol
de lift is van het merk schindler
ik grapte tegen alfi
schindlers lift
ze hebben in ijsland chocolade met dropvulling
ZO GEK maar ergens wel en beetje lekker
en ik kocht een (echte!) vissenvel
ik vond het in een hobby/kunst-winkel
ze hadden alle kleuren
maar deze blauwe met rood
ZO MOOI *^_^*
ik ga er een armband en een portomonee van maken
 ik zag deze streetart
ik hou ZO van streetart
bij deze had ik echt het BINGO gevoel
ik ga nog een keer een verzameling aanleggen
ben ik al een beetje aan begonnen
eigen streetart en online gevonden streetart YAY
 we kwamen langs stenen met een mooi effect van letters eruitgehakt
alfred vond het ook mooi
al zie je dat op de foto niet terug
 ik had iets geks
ik raakte in de ban van graafmachines
en daar kwam ik achter toen ik al zoveel mooie landschappen en graafmachines voorbij heb laten gaan
en toen ik op zoek ging
zag ik ze bijna niet meer...
alfred zei je lijkt thijs wel : D
op de foto met een kei-leuke man : P



ZONDAG
Dag 08 /// Reykjavik verkennen /// Schiphol



OH ???
heb ik maar 1 foto geselecteerd net als op dag 1
onee, toen had ik helemaal geen foto's en koos ik er toch snel even eentje
dit is de laatste foto!
het is alweer streetart
buizen of leidingen versierd als paddestoelen
superleuk : D



!!! THATS IT !!!

!!! IK HOOP DAT JE DE FOTO/VIDEO-SERIE LEUK VOND !!!

er komen nog wat extra foto's in een andere blogpost
want de reisgenoten sturen me ook nog wat foto's op
kep al wat binnen en zal zelf ook nog wat sturen
stiekem hoop ik op meer meer
alsof ik niet al genoeg fotos heb •.¸¸.•´¯`•.♥ .•´¯`•.¸¸.• ♪♫• 





k bye




Mijn site: 
De persoonlijke bladzijde op mijn site: 
MY PHOTO ALBUMS:
BALLONVAART
PRAAG (nog steeds niet af)
IJSLAND
VROEGER
 
MY PHOTO BLOG:

ʕ •ᴥ• ʔ
FOTOS
(marijke van den berg) 
en ook Alfred Linde 
 
⋱ ⋮ ⋰
⋯ ❤ ⋯
⋰ ⋮ ⋱

 XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                  ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                        ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                  (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•.♥ .•´¯`•.¸¸.• ♪♫•
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´  

8 opmerkingen:

  1. Daar worrik stil van wat jullie beleefd gezien en gefotografeerd heben. Mooi commentaar bij de fotoos en flimpie Marijkie. Indrukwekkend één SCHITTEREND !
    Vermoeiend lijkt mij af en toe en pffff de afgrond af en toe en daar hou ik dus niet van en krijg de kriebels als ik het zie en gedachten laat gaan br.....
    Dank voor de plaatjes enzo..... SCHITTEREND hihi hattik al gezegd kusjes xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super mooie foto's. Lekker genoten, kan je zien. Ook leuk gedaan met de teksten erbij. Lag af en toe helemaal dubbel :-) helemaal met die opmerking over de graaf machine.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. HIHI ja ik voelde me ook wel een beetje Thijs haha! ... ... Zag vanmiddag trouwens ook weer een graafmachine! Ik dacht nog, foto maken ??? Wat is dat toch : D

      Verwijderen
  3. Thanks pap! Ja, het was echt schitterend in IJsland, had wel verwacht dat het een mooi land was, maar ZO mooi? Maakt veel indruk zo een natuur ook : )
    Nu zou ik eigenlijk ook wel die andere reis willen doen, dan doe een ronde over het hele eiland. Als in het gedeelte waar wij kwamen al zoveel verschillende dingen te zien zijn, hoe zal de rest van IJsland er dan uitzien : O

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jaaaaa had zal er jou samen bekeken, maar nu even alle tekstenerbij gelezen!!!! Wowwwww supermooi allemaal marijkieee n alfy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. JAH leen, ik vind het altijd leuk om er bij te schrijven, al is het allemaal niet zo serieus : P

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wow wat mooi. En dan heb ik het zeker niet alleen over die hamburger. Maar die is ook mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. THANKS harr, die hamburger was niet alleen mooi, maar ook erg lekker! Misschien een leuk idee om een keer te maken als we samen eten: italiaanse hamburgers yay : D

    BeantwoordenVerwijderen

♡♡♡♡♡♡♡