vrijdag 1 november 2013

MAATJE DE VLIEG




DOOR MARIJKE VAN DEN BERG - Ik verbaas me erover hoe een simpele huisvlieg toch heel slim blijkt te zijn. Zo'n klein ding, is er wel ruimte voor een brein in dat hoofdje welke je toch al bijna niet kan zien, zo met het blote oog?

Zelf doe ik geen vlieg kwaad. Letterlijk en figuurlijk ook trouwens! Je zult mij geen vlieg zien doodslaan. Of nog erger: opbakken met een opgevoerde elektrische vliegenmepper zoals mijn vader altijd doet. Nee, ik ben van het type mens die een slak helpt oversteken, torren die op hun rug liggen weer goed legt en dikke harige spinnen naar de kelder brengt, want daar zijn zij toch het allerliefste?
Het is zelfs nog erger of nog mooier (de meningen verschillen over mijn gedrag). Ik ben de dieren van dienst bij al hun - meestal door mezelf bedachte - wensen. Muggen laat ik hun slag slaan door met één been buiten het bed te slapen. Dode kevers breng ik naar het balkon met een bloem ernaast als een soort herdenking. (Oké, dit heb ik maar één keer gedaan, want anders blijf ik bezig met al die dode kevers in het trappenhuis.) Ik spetter water op de muur bij de huisspin, want ik heb gelezen dat ze liever in de buurt van water rondhangen. Blijkbaar gebruiken ze dus ergens water voor en dan is dienstmeid Marijke daar om de hooiwagens bij te staan!


Maar zo ook de kamervlieg, waar ik mijn verhaaltje mee begon. Deze beestjes lopen graag over mensenhuiden heen en wij slaan ze dan vaak van ons af. Of nog erger, we slaan ze dood!
Zelf heb ik al lang geleden besloten mijn huid beschikbaar te stellen voor de vliegen. Ook al is het mij nog niet helemaal duidelijk wat zij daar precies uitvoeren. Men zegt dat ze bacteriën komen brengen. Maar wie zegt dat ze die er juist niet van af halen? Als kind van zes jaar heb ik dit een keer uitvoerig onderzocht. Zij blijken een soort stofzuiger aan hun gezichtje te hebben waarmee ze onze huiden stukje voor stukje reinigen!  Destijds was ik een periode ziek en lag ik me dagen achtereen stierlijk te vervelen op de bank in de huiskamer, met als enige afleiding de Donald Duck, de televisie en af en toe mijn broer en zus.

Op een gegeven moment was daar de vlieg. Ik zag dit echt als een bezoek, alsof op visite gaan ook voor de dieren een steeds weer terugkomende bezigheid is! Eerst was de vlieg verlegen en een beetje schikkerig.
'Ja meneer vlieg, u mag echt over mijn arm heen lopen, ik zal u niet wegslaan!' Blijkbaar is de vlieg geprogrammeerd om er sowieso van uit te gaan dat de eigenaar van de huid niet mee zal werken. Dat hij alleen zijn gang kan gaan wanneer deze persoon hem niet opmerkt. Maar wat bleek? Vliegen zijn héééééél slim. Deze vlieg, en ik neem aan dat ik niet met een uitzondering te maken had, leerde bij mij als persoon (dus alleen bij mij!) dat hij heerlijk over mijn arm kon huishouden! Want zodra mijn broer en zus de kamer in kwamen viel de vlieg weer terug in zijn verlegen karakter. Angstig hield de vlieg ons in de gaten terwijl we aan het keuvelen waren (sorry, maar ik heb geen idee wat we deden, want dat is zo lang geleden! Met de Atari spelen? Neverending story kijken? Kleuren? Barbie en My little pony? Heman?). De vlieg krabde zich achter de voelsprieten. Wat doen die onbekenden bij mijn baasje!

Alleen bij mij wilde de vlieg nog zijn. Beteuterd als hij was dat ik soms ook met het gezin ging eten en dat ik 's avonds naar een andere kamer op standby onder een kleedje ging liggen (even door de vlieg zijn ogen bekeken, maar hij vond slapen maar een vreemde bezigheid).
Ongeveer een week, wat een lange periode is voor een vlieg, waren wij onafscheidelijk. Blijkbaar hebben vliegen maar een kort leven, want van het een op andere moment was de vlieg uit mijn leven verdwenen. Het was alsof er een gat in mijn hart werd geslagen... Ik miste de vlieg enorm!
Sindsdien laat ik nog altijd vliegen over mij heen wandelen en stofzuigen. Omdat ik weet dat ze in moeilijke tijden een echt maatje kunnen zijn voor de mens.

Column geschreven door: Marijke van den Berg
Website: http://www.mtwvdb.nl/
Mijn teksten blog: http://zigenzo.blogspot.nl/

ʕ •ᴥ• ʔ
ILLUSTRATIE
(Marijke van den Berg)  
 
⋱ ⋮ ⋰
⋯ ❤ ⋯
⋰ ⋮ ⋱

 XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                  ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                        ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                  (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•.♥ .•´¯`•.¸¸.• ♪♫•
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´

2 opmerkingen:

  1. Marijke wat een mooi en aandoenlijk verhaal, ik zie het helemaal voor me als ik het lees, het grijpt je aan

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hee Joke, dankjewel! Het is allemaal waargebeurd! Ze vonden het ook grappig dat ik die vlieg tam had gemaakt, want hij zat steeds bij me : )

    BeantwoordenVerwijderen

♡♡♡♡♡♡♡