woensdag 1 oktober 2014

BASIS RECEPT CHEWY VANILLA COOKIES + VERSIEREN




lief dagboek
vandaag bak ik koekjes
het is 19 mei 2014 en het is warm buiten
het lijkt wel zomer
ik ben benieuwd wanneer dit stukje online komt
ergens in 2015 ??? 
heb ook zoveel vooruit gewerkt

omdat ik zo vaak koekjes bak 
dacht ik
ik zet het basis recept op mijn site 
BABIEYEAH !!!
altijd als ik ze maak pak ik de recepten op mijn blog erbij 
en elk recept is IETS anders
het zou zo makkelijk zijn als ik bij de linkjes bij mn recepten kan kijken 
(zie de balk naast mijn blog links scroll erdoorheen 
en dan zie je een roze blokje met recepten) 
en gewoon even het basisding kan nemen

DIT DUS 
deze blogpost dus
dit recept

OKEOKE 
hier de ingredienten 
en belangrijkste info:

-----------------------------------------
INGREDIËNTEN
200 gram roomboter
100 gram zuivelspread
250 gram suiker
1 eigeel
3 zakjes vanillesuiker
500 gram bloem
(dit zijn na veel proberen precies de juiste verhoudingen)

OPTIONEEL
(hagelslag of stuk chocolade om te versieren)

EXTRA INFO
half uur de deegbal in de koelkast
minimaal 15 minuten op 175 graden of stand 4
-----------------------------------------

Eigenlijk was dat het dus al. Maar ik heb natuurlijk ook weer foto's gemaakt en een leuk ideetje toegevoegd. Namelijk een makkelijke manier om koekjes te versieren! Als je dat ook wilt heb je alleen maar een stukje chocola nodig als extra ingrediënt! Met hagelslag kan het ook, alleen niet met de goedkope shit versie van euroshopper enzo. Oke, ik had het kunnen weten. Zoiets noemen ze cacaofantasie en geen chocolade. Dat verdient niet eens de naam chocolade! Oke... op de boterham is het wel lekker. Och, daar is het ook voor bedoeld eigenlijk he? Een stukje chocolade dus als je dat in huis heb. Maar ik heb nooit chocolade in huis, misschien jij wel : P Ik haal het speciaal voor da koekjes in huis. Dat kan ook.... Sommige mensen halen het speciaal voor da belly in huis. OH! ik eigenlijk ook...

roer de roomkaas (oke zuivelspread)
door de boter en dat gaat makkelijk met een vork
meestal leg ik beiden even buiten 
de koelkast om zacht te worden
de laatste keer
legde ik de blok boter even op een schoteltje
even 10-20 sekonden in de magnetron
lekker zacht wordt hij dan YAY
dan de sugar en de eitje erbij
je weet toch wel hoe je 
een dooier van de eiwit schijt?
even google-en dus
OF
kijk dit filmpje
want ik wist niet dat je 
het ook met behulp van een fles
kunt doen yay



dan nog geheim ingrediënt erbij
3 zakjes vanillesuiker !!!
ik heb er geen foto van gemaakt
want dan zou mijn telefoon heel vies worden
maar dit is het moment dat je met je 
BLOTE HANDEN
het deeg gaat kneden
eigenlijk 
begin ik altijd te mixen met een vork 
voor ik aan dit karwij begin
dat scheelt toch wat mankracht
zo leuk is het nou ook weer niet om 
koekdeeg te kneden 
het is vies en zwaar werk

OOKAL 
geen foto 
van dat ik de deebal in de koelkast leg 
en daar een half uur laat liggen

 daar zijn de foto's weer
hier snij ik een deegbal door de midden
daarna snij ik en snij ik
tot ik een balkje heb gemaakt
die balkje snijt ik ook weer in plakjes
kijk hoe leuk dat wordt
net als in de fabriek
rechthoekig en strak
van de rest kneed ik ballen
 die ik plet
 als je het met je vuist doet
dan breekt de bal te veel aan de zijkanten
dat wil je niet
doe het voorzichtig 
met je hele hand
het plakt een beetje
aan de ondergrond
 ik gebruik een mes om het los te maken
maar ik kan me voorstellen 
dat je hiervoor een kaasschaaf pakt
die pak ik ook wel eens voor dit soort klussen
of voor stukken taart scheppen 
van de doos naar de schotel 
of voor spiegeleieren uit de koekepan
onee
 dat maakt krassen dus dat zou ik NOOIT doen ._.
 zet je oventje heel HEET
oef
 hier zette ik mijn oventje iets te heet
volgende keer rustig aan doen he
wel steeds kijken wat er in de oven gebeurd
hier had ik de plaat kunnen draaien na 10 minuten
ofzo
de vierkante koekjes zijn ook mooi geworden
maar de 4kante vorm is eigenlijk 
gewoon heel handig om de koekjes 
in de doos stevig tegen elkaar te kunnen drukken
dat zou jij ook willen 
als je een koekje was
samen met je koekvrinden
 
nog even een foto van het omsmelten van
CACAOFANTASIE
DAT LUKT DUS NIE 
ik kreeg alleen maar kruimeltjes 
wat een domper
gelukkig is er een supermarkt om de hoek
 daar woont mijn goede vriend verkade
hierboven zie je verkade
en de rest van de spullen 
die je nodig hebt om koekjes te versieren
 neem twee kommetjes
die zet je in elkaar
daarna giet je kokend water 
in de grootste kom
 leg blokjes chocolade in het kleine bakkie
roeren maar
vraag me niet waarom
ik de achterkant van de lepel
gebruikte om te roeren
het gaat heel makkelijk
je kan alles tekenen wat je maar wil
op de koekjes
 ik maakte ook een heel blij koekje
ik kleurde een halve koekje in
dit is het resultaat
dat is leuk he
dit ga jij ook doen he 
als je thuis ben
je kunt niet wachten
vergeet niet eerst chocolade te kopen
witte chocolade
melkchocolade
een mix van alle kleuren
alles is mogelijk




☆彡 ☆彡 ☆彡 




KLIK OP  DE VOLGENDE LINK  VOOR AL MIJN RECEPTEN



http://mtwvdb.blogspot.nl/2000/03/op-mijn-blog-te-vinden-oatmeal-cookies.html

 
⋱ ⋮ ⋰
⋯ ❤ ⋯
⋰ ⋮ ⋱

 XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                  ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                        ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                  (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•.♥ .•´¯`•.¸¸.• ♪♫•
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´