dinsdag 20 december 2011

MARIJKES KERSTKOEKJES ♥


Een tijdje geleden maakte ik de hartenkoekjes.
En nu gebruikte ik dit als basisrecept voor mijn kerstkoekjes!!!

Wat ik veranderde aan het recept:
bruine suiker i.p.v. witte,
roomboter i.p.v. margarine,

Dit heb je dan nodig voor de kerstkoekjes:
250 gram roomboter
50 gram naturel roomkaas
250 gram donkere basterd suiker
1 eigeel
1 theelepel vanille extract
600 gram bloem
deegroller
maatbeker
mengkom
uitsteekvormpjes (met kerstfiguren natuurlijk)

Hier zie je hoe je ze maakt:
Prak de roomboter en de roomkaas door mekaar.

Dan de bruine suiker erbij in plaats van de witte suiker dus.
Het leek me leuk als de koekjes iets donkerder werden!
Voor de smaak maakt het geen drol uit.
Volgende keer doe ik er cacao bij denk ik YAY
Daarna een eierdooier, meel en vanille erbij
en mixen met je handen tot het een deegbal is geworden!

OH wat een mega deegbal, net marsepijn, het ziet er zo lekker uit!
Was ook erg lekker om van te snoepen!
Dit zet je een half uur in de koelkast 
en je probeert er NIET van te vreten.

Dan ga je de bal uitrollen met een deegroller of lege fles.
Gebruik meel tegen het plakken!
En je steekt de vormpjes eruit!
Ook nu probeer je niet te kanen van het deeg.
Dat is moeilijk, want het deeg is nog lekkerder dan de koekjes uiteindelijk O_o

 De vormpjes mik je op een bakplaat met bakpapier.
175 graden en 15 minuten bakken.
Paar minuten extra bij dikke koekjes!
Dikke koekjes zijn een aanrader,
lekker chewy worden die!!!

 Stapeltjes maken als je er een kerstkadootje van maakt : D
Dat is wat ik deed!
De mislukten at ik zelf op.
Er mislukten dus erg veel : D

Als je kerstkadootjes maakt:
Verpak de koekjes in plastic tegen het rotten : P
Gewoon boterhamzax en dan bij de knoop afknippen,
dan lijkt het nog wat.
Daaromheen een leuk stuk stof vouwen
(ik nam een doorzichtig gordijn van de Xenos (tip).
Dan een kerstbal met een ijzerdraad om het vast te maken
(die worden volgens mij overal wel verkocht en deze heb ik van zo'n tuincentrum).
Dan nog zo een kerstbal met ijzerdraad om een kaartje aan te bungelen!
Kaartje is ook leuk om zelf te maken!
Gebruik de koekvormpjes dan als mal : D

OJA, aan het einde van het vormpjes-uit-het-deeg-steken (stap/foto 04)
heb je altijd een restje over waar je haast geen koekie meer uit kan krijgen.
Doe als mij en snij dat laatste beetje deeg in hokjes.
Dan heb je gelijk een paar koekjes om te testen/proeven na het bakken.
De volgende keer ga ik daar meer van maken, 
want het bleek een leuk formaat
en is ook leuk om stapeltjes mee te maken!
^ ___ ^
 ILLUSTRATIE en foto's:
ILLUSTRATIE (laatste met het hartje en "yummy" ): 
Alfred Linde  

KLIK OP DE VOLGENDE LINK VOOR AL MIJN RECEPTEN

8 opmerkingen:

  1. Mjummmmmmmm vet lekkker marijkieee, bryan en ik eten er nu een... En Dyon sabbelt ook op een koekske... (Grapje heur) xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahah even in de blender en dan toevoegen in de fles bij zijn rooibosthee : P

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha thee met kerstkoekjes, lekka, goed voor z n darmpjes... Ik heb er al drie op... Nu zijn er nog twee... Bryans koekjes, eet ie vanaaf op zegt ie....:(( haha xxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hhahaah hoe doet hij dat toch, lekkers BEWAREN helemaal als je er nog 2 heb, die gooi je toch zo naar binnen : D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaa snap ik ook niet.... ik had ze alledrie zo op.... Waren VET lekka marijkieeeee:)) xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. : D volgende kerst weer doen dus !!! : D

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nou Marijke , wat leuk , lijkt me een heerlijk recept , ga t proberen koekjes bakken met de kleinkinderen.....

    BeantwoordenVerwijderen

♡♡♡♡♡♡♡