dinsdag 22 april 2014

MATERIAALSTUDIE 001




Eens in de zoveel tijd hou ik mij bezig met wat ik noem 'materiaalstudie'. Elke tekening op mijn blog valt hieronder, maar nu heb ik iets bedacht om het proces te versnellen! En dat is steeds opnieuw dezelfde tekening inkleuren! En aan meerdere tekeningen tegelijk werken.

Het tekenwerk voor mijn kinderboek is namelijk bijna klaar en de volgende stap is dan om de tekeningen die ik al heb in kleur uit te werken. Dus ik wil snel een techniek onder de knie krijgen. Het is de hoogste tijd! Oja: ik schrijf over alles wat ik maak of deel het online, maar mijn kinderboek hou ik voor mezelf. Als je toch nieuwsgierig bent, heel soms laat er ik wat van zien op mijn andere blog en dit is daarvan de link KLIKDAN

Hieronder zie je hoe ik een tekening vanaf een post-it aangepast heb in een duidelijke lijntekening.
Daarna vergroot ik de tekening om over te trekken op de lichtbak (op dik papier).



Hieronder: de achtergrond is blauwe ecoline. Ik heb geen water toegevoegd. Daarna rood van een blokje aquarel .... Ik heb dit materiaal nooit eerder gebruikt. Heldere kleur en geeft veel pigment af (ik schrok ervan) en een kleurverloop maken is makkelijker dan met acryl. Daarna half-dekkende acrylverf in geel.


Daarna het toevoegen van kleurpotlood en grijs HB-potlood. Ook gebruikte ik een acryl-pen voor accenten.


VOOR DE VOLGENDE KEER:
- Meer werken met aquarelblokjes.
- Half-dekkende acrylverf is per kleur verschillend in dekking/ afwerking.
- Geen lijnen overtrekken met kleurpotlood! Gewoon niet meer doen !!!
- Delen wit laten is oké. Want dan komt het inkleuren met kleurpotlood mooi uit (zie druipend ijs).
- Volgende keer lichtere kleurvlakken gebruiken om de potloodlijnen beter uit te laten komen?
- Tekening lichter opzetten volgende keer (bij overtrekken)?
- Je moet dekkende acrylverf beter verdunnen, niet dat ik hier dekkende acrylverf heb gebruikt, maar ik dacht ik zet het er even bij, anders vergeet ik het, ik bekeek namelijk deze oude tekening.

OOPS dit gaat niet alleen over bovenstaande tekening, maar okee, ik lees het toch wel terug en dan vergeet ik het niet. Ik zit zo wel in een stroomversnelling van leren over techniek door het op mijn blog te zetten : D




ʕ •ᴥ• ʔ
illustraties

 

 
XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                  ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                        ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                  (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•. .•´¯`•.¸¸.• ♪
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

♡♡♡♡♡♡♡