maandag 1 februari 2016

INSPIRATIE






UIT HET BOEK 
HAAL IK HET VOLGENDE FRAGMENT

 ---
"Ik had hem leren kennen doordat hij een vakantiebaantje in het ziekenhuis had en mij met mijn bed naar de röntgenafdeling had gereden. Arnout heette hij en hij vroeg wat ik deed. Ik vertelde dat ik dit jaar van school was gekomen zonder diploma. Hij zei dat hij niks om diploma's gaf. Hij was zelf van de kunstacademie gegaan. Hij wilde beeldhouwer worden maar dat leerde je daar niet. Het was tijdverspilling geweest, meer niet. We vulden elkaars zinnen zo aan. De mensen die echt iets hadden bereikt waren autodidact. Hij zei dat het allemaal angst was. Mensen zochten kunstmatige houvasten in de vorm van vaste aanstellingen en diploma's. Daarmee namen ze zichzelf in de maling. "Iedereen is bang," zei Arnout. "Dat komt omdat we geen grip op ons leven hebben." Volgens hem was er maar één manier om die angst te bezweren en dat was creativiteit.
Arnout kwam steeds vaker langs en dan voerden we gesprekken die niemand kon volgen. We kenden elkaar nog maar kort, maar het kon geen toeval zijn dat ik hem had ontmoet. Juist op het moment in mijn leven dat ik niet wist hoe het verder moest, las hij mij zijn lievelingsgedicht voor van Charles-Pierre Baudelaire:
Word dronken
Men moet altijd dronken zijn. Zo is het: dat is het enige waarom het gaat. Om niet de vreselijke last van de tijd te voelen, die uw schouders breekt en buigt naar de aarde, moet u aan één stuk dronken zijn. Maar hoe? Van wijn, poëzie of deugd, het staat u vrij. Maar dronken moet u zijn."



---
DIT FRAGMENT HEB IK OOK BIJ MIJN VERZAMELING TEKSTEN GEPLAATST
OP MIJN TEKSTENSITE





ʕ •ᴥ• ʔ
illustraties

 

XOXO (¨`·.·´¨) arijke ¤´¨)
      `·.¸.·´        ¸.·´ ¸.·*´¨) 
                   ( ¸.·´  ¸.·´ ¸.·*´¨)                      
                          ( ¸.·´  ¸.·´
www.mtwvdb.nl                    (¸..··¤~•.¸¸.•´¯`•. .•´¯`•.¸¸.• ♪
MTW (¨`·.·´¨)  
VDB  `·.¸(¨`·.·´¨)
          `·.¸.·´