dinsdag 3 november 2009

schilder-update

Vandaag heb ik aan 3 schilderijen gewerkt !!!
Als eerste ging ik een nieuw schilderij in potlood opzetten. Hier heb ik geen foto van, maar wel van de stap die erna komt (zie onder deze alinea), namelijk van het gedeelte waarbij ik de potloodtekening afdek met een lichte kleur (lijkt wel neongroen door het lamplicht)(alle foto's zijn gemaakt toen het al donker was buiten...).
De volgende stap zal zijn om het overgebleven wit van het papier een kleur te geven. Daarna kan het échte schilderen beginnen.
Dit is niet een vaste werkwijze, maar wel het zoeken naar een vaste werkwijze ^^
:P

Hierna maakte ik het "misluke" schilderij af (mislukt?), zodat ik plek op mijn ezel vrij zou hebben voor het nieuwe schilderij.
Zie hieronder het resultaat. Er is niet veel bijgekomen, ik heb alleen een paar delen een andere kleur gegeven (weer dat "neongroen" :P).
















En daarna ging ik verder met het schilderij "het meisje met de bloem".
Het was de bedoeling dat ik dit af zou krijgen vandaag, maar achteraf zie ik dat ik het water uit de gieter nog lichtblauw moet maken. Nu lijkt het op rioolwater (ew).
Vandaar dat ik niet het hele schilderij laat zien ^^

Het is voor de rest niet beter geworden dan het al was, maar ik heb echt een hekel aan puur zwart in een schilderij en ook aan smoezelige of teveel gemengde kleuren. Ook hierin moet ik nog wat aanpassingen doen.
Ik vind het gezichtje in de vorige versie misschien wel mooier ...

Beide versies zijn gefotografeerd in lamplicht wat NIET ten gunste komt van de kleuren.
Ik zal de volgende versie(s) overdag fotograferen, net zoals ik erop moet gaan letten dat ik niet doorschilder wanneer ik geen daglicht meer heb ....
of gewoon betere lampen kopen ?

2 opmerkingen:

  1. Nou nou dat was weer een nuttig bestede dag en leuk dat je laat zien hoe je een schilderij opzet en vervolgens uitwerkt. Veel werk hoor maar resultaat isser ook naar. Mooi dochter groetekus xxxWillemzss.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @woestewillem
    thanks!
    het is een soort evaluatie, of een soort werkbespreking met mezelf ofzo, het helpt me goed om na te denken over wat ik wil maken of veranderen enzo! ook handig om terug te lezen als ik denk "hoe deed ik het ook alweer" met een schilderij!

    BeantwoordenVerwijderen

♡♡♡♡♡♡♡